Saturday 21 January 2012

WANITA BERWANGIAN KETIKA KELUAR RUMAH. (dosa-dosa yg dipandang remeh)

ASSALAMUALAIKUM...


 Inilah menjdi kebiasaan yang menjadi fonomen umum di kalangan wanita. Mereka sanggup keluar rumah dengan memakai wangian yang memenuhi segenap ruang. Hal ini termasuk sesuatu yang mengiurkan kaum lelaki hinggakan mereka tergoda kerana wangian itu bagaikan umpan buat mereka unttuk menghampirinya. Rasulullah s.a.w amat tegas ketika mengingatkan masalah itu sambil bersabda:

“Mana-mana perempuan yang menggunakan wangian kemudian melintas di hadapan kaum lelaki agar mereka mencium bau wangiannya, dia adalah seorang penzina”

Sebahagian kum wanita memandang remeh masalah ini. Tnpa segn silu mereka memakai wangian yang menusuk hidung. Merek langsung tidak memperdulikan sama ada di sebelahnya ada peniaga, orang yang lalu lalang tau orang lain yang mungkin tergoda dengannya. Syariat islam berpendirian tegas dalam maslah ini. Mana-mana wnita yang terlanjur memkai wngian jika hendak keluar maka dia wajib mandi atau menghilangkan bauan itu seperti carra mandi wajib walaupun bertujuan keluar ke msjid.

Sabda Rasulullah s.a.w:

Mana-mana wanita yang memakai wangian kemudian keluar ke masjid bertujuan agar wangin nya itu dihidu oleh orang lain, solatnya itu tidak diterima sehingga dia mandi seperti mandi junub.

Setelah berbagai-bagai peringatan disampaikan, natijahnya kita hanya mampu mengadu dan berserah kepada ALLAH mengenai kaum wanita yang sanggup memakai wangi-wangian dalm majlis-mjlis atau pertemuan yang diadakan. Malah, pewangi yang dipakai hingga menusuk hidung itu bukan hanya digunakan pada waktu-waktu tertentu tetapi ia turut digunakn ketika ingin ke pasar, dalam kereta, di majlis pertemuan umum hinggalah ke masjid pada malam-malam suci seperti ramadhan.

Syariat islam sebenarnya telah menetapkan batasn-batasan yang perlu dipatuhi bahawa wanita muslimah adalah wangi yang tidak Nampak warna kulitnya dan tidak keras bau wangiannya.

hye u oll..korang baca.? tak baca suka hati korang la.

k.bai. SALAM 

No comments:

Post a Comment